زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس بانک مرکزی: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد | رئیس اتحادیه: فروشندگان طلا نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند + فیلم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان
سرخط خبرها

نرخ بیکاری در خراسان رضوی چقدر است؟ | خراسان رضوی رتبه اول اشتغال خالص کشور را کسب کرد

  • کد خبر: ۱۷۳۲۷۸
  • ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
نرخ بیکاری در خراسان رضوی چقدر است؟ | خراسان رضوی رتبه اول اشتغال خالص کشور را کسب کرد
نرخ بیکاری استان خراسان رضوی در بهار به ۶.۶ درصد رسید، همچنین رتبه اول اشتغال خالص کشور با ثبت رکورد ۱۰۵ هزار و ۹۷۳ نفر، بر اساس گزارش مرکز آمار به خراسان رضوی اختصاص یافته است.

جزایری | شهرآرانیوز؛ براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۲ به ۶.۶ درصد رسید که نسبت به بهار ۱۴۰۱، ۱.۳ درصد کاهش داشته است. آمار‌های اعلامی نشان می‌دهد که خراسان رضوی رتبه پنجم کمترین نرخ بیکاری در استان‌های کشور را در این فصل به دست آورده است. باتوجه به اینکه نرخ بیکاری کشور در بهار امسال ۸.۲ درصد بوده، در این فصل نرخ بیکاری خراسان رضوی ۱.۶ درصد از نرخ بیکاری کشور کمتر بوده است. در بهار امسال، نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی به ۴۲.۳ درصد رسید که نسبت به بهار سال گذشته، ۴/۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

نرخ بیکاری در خراسان رضوی چقدر است؟

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است. نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار. باتوجه به تعریف ارائه شده مشخص می‌شود که نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی، چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیرفعال را نهفته دارد، وابسته است. محصلان، خانه داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده اند، فعال اقتصادی محسوب می‌شوند.

مقایسه نسبت به بهار ۱۴۰۰

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار ۱۴۰۰ (قبل از دولت سیزدهم) ۰.۲ درصد کاهش یافته، همچنین نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به آن زمان ۱.۸ درصد افزایش داشته است. این مقایسه نشان می‌دهد، بازار کار خراسان رضوی و مشهد بعد از افول سنگین نرخ مشارکت اقتصادی در دوره کرونا در حال بازیابی است.

دلایل بهبود وضعیت

افزایش ورود زائران به مشهد در بهار امسال نسبت‌به بهار سال گذشته را می‌توان یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری خراسان رضوی دانست. به عنوان مثال از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین امسال ۱۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۹۲ نفر زائر وارد مشهد شدند. این رقم از ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین سال گذشته ۸ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۳۳ زائر بوده است.

رشد صادرات خراسان رضوی در بهار امسال نیز یکی دیگر از دلایلی است که می‌توان از آن به عنوان عاملی برای کاهش نرخ بیکاری نام برد. در سه ماهه اول امسال، حجم صادرات استان ۶۱۵هزارتن به ارزش ۳۷۹میلیــون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ارزش دلاری ۳۴درصد افزایش داشته است.

محمدامین بابایی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، درباره میزان اشتغال زایی استان گفته است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۵درصد از تعهد امسال این استان برای ایجاد ۷۴هزار و ۱۲۰فرصت شغلی محقق شده است. در این مدت ۱۱هزار و ۳۰۴فرصت شغلی توسط ۳۳شهرستان و ۳۱دستگاه اجرایی خراسان رضوی در سامانه ملی رصد اشتغال کشور به ثبت رسیده است.

وضعیت کشور

جمعیت شاغلان پانزده ساله و بیشتر در فصل بهار امسال، ٢٤میلیون و ٣٠٦هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢٨هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های مهم اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار١٤٠٢، بخش خدمات با ٥١،٣درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ٣٣.١درصد و کشاورزی با ١٥.٥درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان پانزده تا بیست وچهارساله، حاکی از آن است که ٢١،٦درصد از فعالان این گروه سنی در بهار١٤٠٢ بیکار بوده اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١) ٢.٤درصد کاهش یافته است.

خراسان رضوی رتبه پنجم کمترین نرخ بیکاری در کشور


خراسان رضوی رتبه اول اشتغال خالص کشور را کسب کرد

در همین خصوص نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: رتبه اول اشتغال خالص کشور با ثبت رکورد ۱۰۵ هزار و ۹۷۳ نفر، بر اساس گزارش مرکز آمار به خراسان رضوی اختصاص یافته است.

ابوالفضل چمندی افزود: گزارش مرکز آمار کشور در خصوص وضعیت اشتغال در سال ۱۴۰۱، بر اساس ارزیابی اشتغال خالص بین استان‌های کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۲۶۸ هزارو ۳۸ اشتغال خالص در کشور به ثبت رسیده است، بیان کرد: این در حالی است که استان مازندران با ثبت ۴۷ هزارو ۷۹۷ نفر اشتغال خالص با اختلاف بسیار در جایگاه دوم کشوری قرار دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: شاخص متوسط بیکاری این استان ۷.۳ درصد و میزان متوسط مشارکت ۴۳.۱ درصد گزارش شده است که از این منظر نیز خراسان رضوی بهترین عملکرد را در میان استان‌های کشور به دست آورده است.

چمندی به شاخص‌های اصلی سنجش وضعیت اقتصادی استان‌های کشور اشاره و اظهار کرد: در این امر همراهی قوای اجرایی، تقنینی، قضایی، نظامی و انتظامی در کنار حمایت‌های بی دریغ ائمه جمعه استان و تمام جهادگرانی که در سنگر دستگاه‌های اقتصادی استان در حال خدمت به زائرین و مجاوران حضرت رضا (ع) هستند، به دست آمده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->